Tag Archives: baking at home

…Homemade Vanilla Cupcakes…

Aktiviti hujung minggu… duduk2 dikala badan rasa x sedap.. tekak mcm2 nak di makan nya..

Masuk dapur.. campak2… dapat lah ini…

image
#cerilicious cupcakes

image

…Homemade Vanilla Cupcakes…

Bahan bahan:
3/4 cawan  butter  – suhu bilik 
3 biji telur – suhu bilik 
2 1/2 cawan guna tepung gandum) 
1/2 sudu kecil garam 
1 3/4 cawan gula kaster (kurangkan sedikit) 
3 sudu kecil vanilla (boleh lebihkan) 
1 1/4 cawan susu @ guna buttermilk
2 1/2 sudu kecil baking powder 

Cara cara:

Panaskan oven pada suhu 170C. Satukan dan ayak bersama tepung, garam dan baking powder.

Putar butter dengan kelajuan tinggi selama 30 saat. Masukkan gula dan putar sebati. Masukkan telur sambil terus diputar.

Masukkan tepung dan susu secara berselang seli dengan kelajuan perlahan. Kacau sebati.

Tuangkan adunan ke dalam cawan kertas 2/3 penuh dan bakar selama 15-18 minit sehingga kekuningan atau sehingga masak.

Sejukkan dalam 15 minit sebelum dikeluarkan dari loyang. Bila telah sejuk sepenuhnya, bolehlah dihias dengan frosting.

Delicious Vanilla Frosting

Bahan bahan:

3/4 cawan butter – lembut

2 pounds powdered sugar (dalam 8 cawan)

1/3 cawan susu

2 sk vanilla

Cara cara:

Putar butter pada kelajuan sederhana sehingga ringan.

Masukkan gula ising dan putar lagi.

Masukkan 1/3 cawan sus dan vanilla. Masukkan baki gula selebihnya dan susu. Sedia untuk digunakan.

Advertisements

Macaroni super sedap…

1. Makaroni Keju Panggang

Bahan-bahan:
300 gm makaroni | direbus dalam air
dengan sedikit garam hingga lembut
375 gm keju | diparut
250 krim putar
250 ml susu segar
5 keping daging panggang | dicincang halus
3 sudu makan keju parmesan | diparut
Sedikit serbuk buah pala
Garam dan serbuk lada sulah secukup rasa

Cara memasak:
1. Panaskan ketuhar pada suhu 400ºF atau 180ºC.
2. Campurkan setengah cawan keju, krim putar, susu segar, daging panggang, keju parmesan dan serbuk buah pala di dalam satu mangkuk. Kacau hingga sebati.
3. Masukkan makaroni yang telah direbus tadi berserta dengan garam dan serbuk lada sulah dan sebatikan.
4. Tuangkan ke dalam dulang pembakar. Taburkan lebihan keju tadi dan dibakar selama 20 minit hingga kekuningan di atasnya. Tabur keju parmesan.

2. Sup Makaroni

Bahan-bahan
250 gm makaroni (direbus)
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih
1 sudu teh herba campur
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos tiram
200 gm sayur campur(carot, jagung n kacang pes)
100 gm isi udang@isi ayam ( saya tak letak)
2 sudu teh tepung jagung( utk pekatkan kuah)

Cara-cara
Makaroni di rebus dahulu & toskan
Tumis bawang merah n putih sehingga naik bau, kmudian masukan sos cili, tomato, sos tiram
Bila dah garing masukan air dan masak smpai mendidih
Kemudian masukan herba campur, isi ayam @ udang dan sayur campur
Tepung jagung di campur dgn sedikit air dan dikacau sebati, pas tu masukan ke dlm sup tadi utk pekatkan nya
Akhir skali masukan makaroni ke dlm sup tadi dan boleh tutup api
Siap untuk dihidangkan

Baca: 12 Resipi Masakan Cepat Siap Bagi Ibu Bekerja

3. Salad Makaroni

Bahan-bahan
(sukatan bahan agak-agak je, boleh ubah ikut selera masing-masing)

1 paket Macaroni
1 tin buah-buahan cocktail (ditoskan, guna buah je)
1 bekas nata de coco (toskan, guna nata de coco je)
1/2 tin susu sejat
sedikit susu pekat manis ( tak nak letak pun takpe)
5 keping slice cheese- dicarik-carik
5 tbsp mayonaise
Kismis
Boleh jugak tambah buah anggur atau buah2 lain.
kalau tambah buah strawberry mgkin sedap jugak kot. Lain kali boleh cuba.

Cara-cara
1- Rebus macaroni dengan ditambah sedikit minyak dan garam. Biarkan masak dan toskan.
2- Gaulkan macaroni dengan semua bahan-bahan lain. Gaul rata.
3- Simpan dalam peti ais. Lebih sedap dimakan sejuk.

4. Makaroni Goreng Creamy

Bahan-bahan
1 paket makaroni San Remo(bentuk C)
250 gm butter
0.5 – 1 kg udang (buang kulit)
1 paket sosej (potong bulat2 kecil)
1 botol Sos tradisional Prego
1 tin cendawan butang (potong kecil-kecil)
1 tin sos cendawan
1 kiub ayam knorr
2 labu bawang besar (dimayang)
4 biji bawang putih (dimayang halus)
1 cawan air(boleh tambah kalau pekat sangat)
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit minyak zaiton

Cara-cara
Rebus makaroni bersama sedikit minyak zaiton hingga masak. Toskan dalam bakul tos.
Goreng sosej hingga masak dan ketepikan.
Panaskan separuh butter dalam kuali. Tumiskan bawang2 yang dimayang tadi bersama kiub ayam knor hingga keperangan.
Masukkan sos prego + sup cendawan + air. Kacau sebati biarkan hingga mendidih.
Masukkan garam dan gula secukup rasa.
Masukkan udang dan gaul sebati. Biar hingga masak dan agak pekat.
Masukkan makaroni dan sosej, gaul sebati dan padamkan api.(jangan gaul terlalu lama nanti makaroni hancur)
Sedia dihidang. Enak dimakan dengan sos. Sesuai untuk dihidang pada kanak2 juga.
Nota: Boleh juga ditambah daging/ayam dan sayuran. Juga boleh tambahkan cili boh dalam tumisan tadi jika sukakan pedas.

5. Makaroni Bakar

Bahan-bahan:
250 g macaroni } direbus hingga lembut toskan gaul dgn sedikit mentega

Bahan inti
500 g daging cincang (daging fresh bukan yang beli kat pasaraya tu) tapi kalau malas boleh le – boleh juga diganti dgn daging ayam cincang
30 gm mentega
2 biji bawang besar } dicincang
1 ulas bawang putih } dicincang halus
1 sudu kecil garam
1 sudu besar rempah kari daging – kalau nak pedas lebihkan rempah
½ sudu kecil oregano kering atau parsley kering
2 biji tomato buang biji, potong dadu
Sedikit daun saderi – potong halus
2 biji capsicum merah /hijau – potong dadu
2 putih telur (saiz A)
500 ml sos putih – ada kat belakang cara nak buatnya
125 g keju cheddar } diparut

Cara-cara
1. Panaskan mentega, masukkan bawang besar dan bawang putih.
2. Apabila layu masukkan daging cincang, tomato, garam dan lada sulah.
3. Masak lebih kurang 15 minit atau apabila air daging kering, kemudian sejukkan.
4. Bila dah SEJUK masukkan telur putih, kacau sebati.
5. Sapukan loyang bersaiz 7x 5 inci dgn sedikit mentega

Cara : Masukkan1/3 pasta kemudian tabur 1/2 inti dan sedikit keju parut., lapiskan semula dgn 1/3 lagi pasta diikuti lebihan inti dan sedikit keju dan akhir sekali 1/3 lagi pasta dan atasnya tuang sekata sos putih dan akhir sekali tabur keju parut.

Bakar didlm oven pd suhu 180’C selama 30 min atau sehingga keju keperangan

Angkat biarkan selama 15 minit sedia utk dihidangkan

Sos Putih
30 g mentega
1 sudu besar tepung gandum
500 ml susu segar
2 kuning telur
125 g keju cheddar } diparut
garam secukup rasa
½ sudu kecil serbuk lada sulah

Cara membuat sos putih
1. Cairkan mentega dgn api yg perlahan, masukkan tepung gandum kacau sehingga sebati.
2. Masukkan susu kacau (whisk) dgn menggunakan pemukul telur sehingga sebati.
3. Panaskan sehingga mendidih sambil sentiasa dikacau supaya tidak bergentel.
4. Masukkan garam dan lada sulah secukup rasa.
5. Tutup api, sejukkan sedikit baru masukkan keju parut & kuning telur. Kacau sebati ketepikan

6. Bubur Makaroni

Bahan-bahan
1 1/2 cawan gula
1000ml santan cair
1 cawan santan pekat
1 tin jagung krim
1 peket kecil macaroni

Cara-cara
1. Rebus makaroni hingga kembang. Ketepikan.
2. Rebus sagu yang telah direndam terlebih dahulu.
3. Masukkan santan cair, jagung krim dan gula ke dalam periuk dan letak atas api hingga mendidih.
4. Masukkan macaroni dan santan pekat dan didihkan seketika.

Sedia untuk di makan!

KEK COKLAT MOIST SUPERB SEDAP

Tiba2 rasa mengidam nak makan kek coklat pula, macam nak diet laa kalau asyik makan begini. Sambil2 buat kerja fikiran melayang – layang nak buat kek coklat petang ni. Baking itu mudah, terserah pada kita nak buat macam mana. Kadang beli asyik komlen jek itu kurang lah… apa la.. JOM BUAT SENDIRI ….

Berikut adalah resepi mudah nak buat kek… in shaa Allah jadi andai ikot step by step …Selamat mencuba…

KEK COKLAT KUKUS

Bahan A
220 gm tepung gandum
1 s/k baking powder
1/2 s/k soda bikarbonat
50 gm serbuk koko
180 gm gula perang ~ manis yg ngam2, tak perlu kurangkan gula

Bahan B
2 biji telur ~ k.nor guna gred A
1 s/k esen vanila

Bahan C
200 ml susu cair atau susu segar
200 ml minyak mazola atau minyak sayuran biasa
200 mi air panas

Cara
1. Gaulkan semua bahan A dalam mangkuk supaya rata (ayak dulu kesemua bahan kecuali gula perang).
2. Pukul Bahan B dalam mangkuk berasingan. Masukkan dalam mangkuk bahan A. Kacau rata.
3. Masukkan Bahan C dalam adunan bahan A. Kacau rata.
4. Panaskan kukusan dan lapikkan kertas minyak dalam loyang 8 x 8 inci.
5. Masukkan adunan dalam loyang dan kukuskan selama 1 jam dgn api sederhana. Lapkan tudung kukusan sebelum tutup semula.
6. Bila telah masak buka tudung kukusan perlahan supaya air tidak menitik keatas kek.
7. Hiaskan dengan cream coklat.

* Bila guna bekas plastik kecik kukus kek selama 30 – 35 min atau sehingga masak dgn api sederhana supaya tidak naik membumbung atau supaya kek tu tak merekah.

** tutup bekas plastik dgn penutup bekas supaya air tidak menitik masuk ke dalam kek.

*** bila kek dah masak, bolehlah diteruskan dgn membuat ganache.

CHOCOLATE GANACHE

Bahan:
300 gm coklat masakan ~ dipotong kecil
1 sudu besar susu pekat
1/2 cawan susu cair
2 sudu besar butter
~ ~ ~

1/4 cawan air panas
Cara:
Panaskan susu cair dan susu pekat dgn kaedah double boiler.
Masukkan coklat masakan dan kacau hingga ianya cair.
Padamkan api dan masukkan butter. Kacau lg hingga cair.
Curahkan 1/2 dr ganache atas kek yg masih panas tadi hingga menutupi keseluruhan kek.
Biarkan lebih kurang 15 – 30 min supaya ganache tadi meresap ke dalam kek.
Panaskan kembali lebihan ganache td (kaedah double boiler) dan masukkan air panas.
Kacau sehingga sebati dan curahkan ke atas kek tadi.
Bila kek dan ganache dah sejuk, bolehlah dimasukkan ke dalam peti ais.
Boleh juga dinikmati ketika suam2 panas..
* mmg agak banyak ganache yg dihasilkan sbb nak kena siram 2x atas kek tu nanti utk menghasilkan kek yg super duper moist 🙂
resepi topping lain:

pelbagai kaedah nk buat topping coklat….
pilih laaa…yg mana mau…

TOPPING~ Mai 1
1/2 cwn susu pekat
2 sdb serbuk koko
2 sdb mentega
-masukkan susu + serbuk koko dlm periuk(api kecil)
-kacau hngga pekat
-masukkan mentega -tutup api
-dah sejuk sikit tuangkan atas kek yg dah disejukkan juga

TOPPING~Mai 2
1/2 cwn susu pekat
1/2 cwn serbuk koko
1/4 cwn susu cair
2 sdb butter/majerin/mnyak masak
-masukkan dlm periuk
-masakkan atas api kecil hngga berkilat & pekat

TOPPING ~Mai 3
1/2 bar coklat masakan
2 sdb susu pekat
1 sudu mentega/majerin
1/3 cwn susu segar
-masakkan atas api guna kaedah DOUBLE BOILED
-klu nak pekat jgn buh susu segar
-dah sejuk baru di tuangkan pd kek yg dah sejuk

TOPPING ~Mai 4
1 bar coklat masakan
4 sudu susu pekat
5 sudu air panas
1 sudu majerin/butter
-masakkan atas api guna kaedah DOUBLE BOILED
-dah cair semua
-baru masukkan majerin/butter
-dah sejuk baru siramkan pd kek yg dah sejuk

TOPPING ~Mai 5
1/2 cwn serbuk koko
1 cwn susu pekat
2 sdb majerin/butter
-kacau atas api serbuk koko & susu pekat
-masukkan majerin/butter
-kacau hngga likat n pekat

TOPPING ~Mai 6
1/2 cwn susu pekat
1/2 cwn serbuk koko
2 sdb butter
– masakkan semua atas api kecil
– klu ter pekat boleh tambah sedikit
susu cair/segar
– kacau hngga likat n berkilat

TOPPING ~Mai 7
1/2 cwn serbuk koko
1 cwn susu pekat manis
2 sdb mnyak masak
-masakkan semua atas api slow
-kacau hngga likat berkilat
-masukkan 1 sdt esin vanila
-biarkan sejuk dulu,baru siram atas kek

TOPPING ~Mai 8
200 gm coklat masakan
1/4 cwn susu cair
-masakkan atas api guna kaedah DOUBLE BOILED
-kacau hgga pekat n berkilat..

sekadar berkongsi idea…

Dah siap kek, jom kita makan… kalau sedap bagi2 pada orang sebelah sama2 makan.

RESEPI SOFT COOKIES

Soft cookies subway

Bahan – bahan :

250 gm butter (disejukkan)
½ cawan gula perang
½ cawan gula castor
1 biji telur
1 sk esen vanila
1 sk soda bicarbonat
2 ½ cawan tepung gandum
½ cawan cip coklat
½ cawan walnut (dicincang)

Cara – cara :

Pukul butter bersama – sama gula castor & gula perang.
Tambahkan telur.
Masukkan esen vanila.
Ayak tepung bersama-sama soda bikarbonat dan ditambahkan sedikit demi sedikit ke dalam adunan.
Tambahkan cip coklat & walnut yang telah dicincang.
Sudukan di atas dulang.
Bakar pada suhu 180°C selama 20 minit.

Selamat Mencuba!